Od samego początku, czyli 2016 roku, partnerem wydarzenia jest stowarzyszenie NECS (European Network for Cinema and Media Studies), zrzeszające naukowców, archiwistów i ludzi zawodowo związanych z mediami (w tym pracowników Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego). Podczas zajęć na uczelniach studentki i studenci analizują, a następnie oceniają pięć filmów nominowanych do nagrody europejskich uniwersytetów. Na początku grudnia jedna z osób studiujących bierze udział w finałowych obradach w Hamburgu, gdzie reprezentantki i reprezentanci wszystkich uczelni przyznają nagrodę główną.
Laureatem ostatniej edycji został film „Anatomia upadku” (Anatomie d’une chute) w reżyserii Justine Triet, doceniony przez studenckie jury za „próbę dekonstrukcji formuły dramatu sądowego oraz mistrzowskie zilustrowanie tego, jak względna może być kategoria prawdy”. Jest to pierwszy przypadek przyznania nagrody uniwersyteckiej tytułowi, który jednocześnie otrzymał najważniejsze wyróżnienie w ramach Europejskich Nagród Filmowych. Co warte podkreślenia, nagrodę uniwersytecką przyznano dziełu najbardziej wykraczającemu poza ramy kina narodowego. W tegorocznym repertuarze znalazły się także „How to Have Sex” (reż. Molly Manning Walker), „Zielona granica” (reż. Agnieszka Holland), „Das Lehrerzimmer” (reż. Ilker Çatak) oraz „Domaḱinstvo za početnici” (reż. Goran Stołewski) – utwory silniej osadzone w problemach polityczno-społecznych i tożsamości kulturowej danego regionu.
Od 2018 roku program EUFA jest częścią zajęć Kino światowe w XXI, które mam przyjemność prowadzić dla osób studiujących na III roku filmoznawstwa (wcześniej był to kurs Współczesne kino europejskie, koordynowany przez dra Michała Pabisia-Orzeszynę). Do tej pory Uniwersytet Łódzki reprezentowali Zuzanna Woźniak, Kevin Kołeczek, Adam Teodorczyk, Jakub Zawodniak, Jędrzej Kocjan, Tomasz Poborca, Filip Grzędowski oraz – w tym roku – Joanna Kosińska-Wajcht.
Tekst: dr Adam Cybulski, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR UŁ