Wydział Filologiczny jest jednym z największych wydziałów na Uniwersytecie Łódzkim. Zatrudnia ok. 400 pracowników (badawczych, badawczo-dydaktycznych, dydaktycznych oraz administracyjnych), kształci prawie 4000 studentów na niemal 40 kierunkach studiów.
Pracownicy Wydziału Filologicznego prowadzą badania naukowe w różnych dyscyplinach. Główne to: językoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, nauki o sztuce oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach.
Wydział Filologiczny posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora oraz doktora habilitowanego w dyscyplinach: językoznawstwo, literaturoznawstwo oraz nauki o kulturze i religii. Współpracuje z licznymi uczelniami oraz ośrodkami badawczo-naukowymi w Polsce i za granicą, jest również organizatorem wielu konferencji międzynarodowych.
Istotną rolę w działalności Wydziału odgrywa współpraca z pracodawcami. Programy kształcenia na kierunkach Wydziału Filologicznego tworzone są z uwzględnieniem realiów zmieniającego się rynku pracy, a ich opracowywanie poprzedzają konsultacje ze środowiskiem biznesowym.
Zajęcia akademickie odbywają się w nowoczesnym budynku zlokalizowanym w samym centrum kampusu uniwersyteckiego, 2 km od Dworca Łódź Fabryczna. Do dyspozycji studentów są m.in. sale logopedyczne, pracownie językowe i translatoryczne, sala kinowa oraz studia: radiowe i telewizyjne.
PROFESJE ABSOLWENTÓW
Nasi wykładowcy kładą nacisk na doskonalenie umiejętności interpersonalnych studentów, a także pracę zespołową, samodzielność i kreatywność. Absolwenci kierunków filologicznych dzięki interdyscyplinarności studiów należą do jednych z najbardziej wszechstronnych i samodzielnych osób kończących Uniwersytet Łódzki.
Absolwenci Wydziału Filologicznego UŁ są przygotowani do pracy w następujących zawodach:
- tłumacz (po ukończeniu specjalizacji translatorskiej)
- nauczyciel (po ukończeniu specjalizacji nauczycielskiej)
- lektor/coach
- animator kultury
- autor działań edukacyjnych
- kierownik literacki, dramaturg, librecista
- przewodnik (ze znajomością języka i kultury wybranego regionu)
- organizator eventów
- specjalista ds. reklamy, PR, brandingu, kreowania wizerunku, zarządzania komunikacją wizualną firmy
- dziennikarz, redaktor w wydawnictwach
- archiwista dokumentów elektronicznych
- analityk informacji i raportów medialnych
- broker informacji (researcher)
- bibliotekarz
- logopeda i neurologopeda
- specjalista ds. kształtowania i korygowania dykcji emisji głosu
- edytor tekstów/korektor
- pracownik administracyjny i biurowy
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Nasi studenci w toku studiów uczą się następujących języków:
- polski
- angielski
- niemiecki
- francuski
- włoski
- hiszpański
- rosyjski
- bułgarski
- serbski
- słoweński
- czeski
- łaciński
- starogrecki
- niderlandzki*
- hebrajski*
- portugalski*
- rumuński*
*zajęcia w ramach lektoratu lub na zasadzie przedmiotu dodatkowego do wyboru