Jak co roku w projekt zaangażowani byli również wykładowcy Wydziału Filologicznego UŁ. W kończącym się roku akademickim współpracę z nimi nawiązało dwunastu uczniów szkół średnich. Powiązani z Filologiem uczestnicy tegorocznej edycji programu reprezentowali Publiczne Liceum Ogólnokształcące Uniwersytetu Łódzkiego im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata, II Liceum Ogólnokształcące im. Gabriela Narutowicza w Łodzi, XII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Łodzi, XIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Piotrowiczowej w Łodzi, XXXIV Liceum Ogólnokształcące im. K. Kieślowskiego w Łodzi, Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łodzi, Technikum Stowarzyszenia Szkół Katolickich w Łodzi oraz I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Zduńskiej Woli.
Cykliczne spotkania w wymiarze 90 minut odbywały się głównie w trybie stacjonarnym. Zajęcia przebiegały zgodnie z harmonogramem i wszystkie projekty zostały zakończone w czerwcu. Oprócz konsultacji z mentorami uczniowie brali udział w różnego rodzaju spotkaniach naukowych, mających na celu zapoznanie ucznia ze specyfiką studiów na Wydziale Filologicznym UŁ, a także infrastrukturą Filologa czy też uniwersyteckiej biblioteki. Niektórzy uczestnicy mieli również okazję wziąć udział naszym Dniu Otwartym zorganizowanym pod koniec marca
– wyjaśnia dr Anetta Gajda, wydziałowa koordynatorka programu.
Brzechwa, tłumaczenia i gry wideo
Zakres tematów, którymi zajmowali się uczniowie, był mocno zróżnicowany i dotyczył ich indywidualnych zainteresowań. Jedni skupiali się na literaturze (analizie poddano np. twórczość poetycką i życiorys Jana Brzechwy), kolejni koncentrowali na tematyce bardziej współczesnej (grupa uczniów zajmowała się problemem przekładu gier wideo), a jeszcze inni stawiali na wiedzę praktyczną (uczennica dokonała tłumaczenia dwóch tekstów zawierających terminologię specjalistyczną). Na każdym etapie projektu jego uczestnicy mogli liczyć na wsparcie swoich mentorów.
Do grupy tegorocznych opiekunów naukowych należeli pracownicy kilku wydziałowych jednostek: dr hab. prof. UŁ Anita Jarzyna (Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu), dr hab. prof. UŁ Mikołaj Deckert i mgr Agata Sadza (oboje Zakład Translatoryki i Glottodydaktyki), dr Krzysztof Majer (Zakład Literatury i Kultury Północnoamerykańskiej), dr Monika Urbańska i dr hab. prof. UŁ Małgorzata Mieszek (obie Katedra Literatury Staropolskiej, Nauk Pomocniczych i Edytorstwa), dr Paulina Mirowska (Zakład Angielskiego Dramatu, Teatru i Filmu), dr Agnieszka Pietrzak (Zakład Językoznawstwa Niemieckiego) i dr Anetta Gajda (Zakład Historii Języka Polskiego).
Do zobaczenia na Filologu!
Momentem wieńczącym całoroczne działania było uroczyste seminarium podsumowujące VI edycję programu ZUŚŚ, które zostało zorganizowane 16 czerwca w Sali Senatu UŁ. W trakcie wydarzenia aż ośmioro uczniów uczestniczących w programie na Wydziale Filologicznym zaprezentowało swoje prace.
Nie jest wykluczone, że z uczestnikami projektu spotkamy się ponownie po wakacjach w nowych okolicznościach. Wielu z nich planuje bowiem studia na Filologu.
Program „Zdolny uczeń – świetny student” jest już wyraźnie rozpoznawalny zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów i spełnia swoje zadania, gdyż większość uczniów deklaruje chęć kontynuowania współpracy z Uniwersytetem Łódzkim lub podjęcia studiów na Wydziale Filologicznym. Część z nich znajduje się właśnie w trakcie rekrutacji. Znamienne jest coraz większe zainteresowanie projektem wśród szkół średnich. W kolejnym roku akademickim planujemy dalsze poszerzenie oferty, aby każdy kierunek dawał uczniom szkół średnich możliwość wzięcia udziału w programie
– podsumowuje dr Anetta Gajda.
Tekst: Bartosz Burski
Materiał wideo: Eryk Woźniak