Transnarodowe kino Agnieszki Holland

Celem proponowanego projektu badawczego jest analiza filmowej i telewizyjnej twórczości Agnieszki Holland w perspektywie wyznaczanej przez trzy kierunki współczesnych badań nad filmem i mediami: teorię autorstwa filmowego i medialnego, koncepcję transnarodowego kina i mediów oraz feminizm i związane z nim globalne kino kobiet. Te trzy perspektywy badawcze umożliwią wypracowanie pragmatycznego, wewnętrznie zróżnicowanego, podejścia do bogatego i złożonego korpusu dzieł Agnieszki Holland.

Punktem wyjścia dla przeprowadzonych podczas realizacji projektu analiz będzie wyjaśnienie, na czym polega impas badawczy wynikający z zastosowania tradycyjnej koncepcji autorstwa filmowego. Filmowa i telewizyjna twórczość Holland nie oferuje bowiem ani semantycznej, ani stylistycznej spójności, a zatem nie spełnia kryteriów tradycyjnie rozumianego autorstwa. Mimo to nadal jest przyporządkowywana do
instancji autorskiej, która jednak nie jest ustanawiana poprzez immanencję dzieł jako takich, ale szereg decyzji dotyczących procesu realizacji produkcji filmowych i telewizyjnych oraz działań performatywnych podejmowanych przez Holland w przestrzeni publicznej.


dr Elżbieta Ostrowska
Okres realizacji projektu: 01.10.2021-30.09.2023
Projekt realizowany w ramach konkursu POLS finansowanego z funduszy norweskich w ramach NCN