Główne pytania badawcze dotyczą: (1) typów źródeł informacji leksykalno-gramatycznej (2) sposobów ich wykorzystania z naciskiem na skuteczność. Wyniki mają charakter hipotezotwórczy – pozwalają one na wyodrębnienie zagadnień, które można zgłębiać przy pomocy badań ukierunkowanych. Dotychczasowe badania w tym nurcie nie oferują naturalistycznego kontekstu, który pozwalałby na opisanie realnego procesu wyszukiwania informacji o charakterze leksykalno-gramatycznym przez użytkowników słowników i źródeł słownikowych. Podstawowe problemy to: (1) arbitralny wybór źródeł przez badacza (2) ograniczenie kontekstu jedynie do słowników, z pominięciem np. wyszukiwarek internetowych (3) poleganie na plikach dziennika (log files), które nie odzwierciedlają kontekstu wizualnego (tzn. informacji, które w danym momencie uczeń widzi na ekranie). Hatherall (1984) oraz Tarp (2009) podkreślają, że w modelowym badaniu z zakresu leksykografii pedagogicznej badani powinni posiadać możliwość wyboru dowolnego źródła, a obserwacja powinna przebiegać w sposób nieinwazyjny. Aby spełnić te założenia, należy przeprowadzić badanie w środowisku cyfrowym, które umożliwia dostęp do najszerszego wyboru źródeł i z wykorzystaniem nieinwazyjnej technologii rejestracji pracy ucznia. Metoda transkrypcji i analizy danych powinna być na tyle adaptowalna, żeby uwzględnić szeroki zakres możliwych do zaobserwowania zjawisk.
dr Marek Molenda
Okres realizacji: 1.10.2022-30.09.2023
Projekt realizowany ze środków NCN w ramach konkursu MINIATURA